3 maj 2013

Vegansk/vegeterisk middag : recept

Förra veckan åt jag och fina vänner middag på Kalmar Nation, närmare bestämt på den vegan-nischade restaurangen Smaka. Driva är en flitig en och hade jobbat där under eftermiddagen; vi hade därför vip-behandling med förbokat bord för allihopa. Mycket bra!

Hur som helst - jag åt en vegansk huvudrätt med aubergine som var rullad och ugnsbakad. Minns inte riktigt vad som var i, men tänkte i alla fall försöka komma fram till en liknande rätt.
Det här behöver du (två personer + matlåda):
- 1 aubergine
- 2 morötter
- olivolja
- salt, peppar, färsk god krydda; jag tog timjan
- krossad/passerad tomat

02.05.13 Veganskt "Filéa" auberginen och moroten (jag använde mig av kniv till det första och osthyvel till det andra). Tag sedan en aubergine filé, morot och rulla! Lägg dem tätt i en ungsform och krydda. Häll sedan över tomat och ställ i ugnen på 200°c tills det ser ut att vara, och känns färdigt.

02.05.13
Som tillbehör kokade jag bovete (kokas med 2 dl vatten per dl bovete i ca 15 minuter) och blandade med fetaost (alltså vegetariskt). På restaurangen hade de bönsallad till, vilket var väldigt gott.

Ät i trevligt sällskap.

(Såhär i efterhand inser jag att en bra idé hade varit att göra tomatsås vid sidan av i en kastrull; alltså låta tomatkross koka ihop med en buljongtärning, kryddor osv. för mer smak).
02.05.13 02.05.13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar